Formeln

Det finns en formel för prissättning av texter. Den är inte officiell, eller ens uttalad. Så här ser den ut.

S=T x P x O

S står för den summa pengar skribenten får för sin text. T är den tid som texten beräknas ta att producera. P är priset per tidsenhet, där tiden oftast räknas i timmar eller dagar. Så långt inga konstigheter. Även om en del redaktioner betalar per tecken så ersätter de flesta skribenten efter nedlagd tid. Tiden, och priset per tidsenhet, är det som skribenten och beställaren har att förhandla om.

O är inte en variabel som de andra, utan en koefficient. Den är inte förhandlingsbar utan bara finns där. Jag ska snart komma till vad den står för. Först ett exempel.

När jag började frilansa i slutet av 1990-talet berättade en före detta frilans om ett reportage han hade skrivit. Texten hade publicerats i en tidskrift, eller om det var en dagstidning, och frilansen hade fått 8 000 kronor för besväret. Sedan hade en annan publikation ringt och velat ha texten. Nu var den värd 18 000 kronor.

Skillnaden mellan publikationerna? Den ena var renodlat publicistisk. Den andra var bunden till en avsändare vars syfte var att påverka.

Många frilansare har liknande erfarenheter. Att skriva för en reklambyrå, en myndighet eller någon annan vars syfte är att påverka är mer lukrativt än att skriva för en dagstidning eller någon annan produkt med publicistiska ambitioner. Även om jobbet är detsamma. Som exemplet visar kan texten vara densamma. Själv har jag utfört samma slags arbete för samma företag, men när redaktionen beställde gällde ett pris, när marknadsavdelningen beställde var priset ett annat (läs högre).

Koefficienten O handlar alltså inte om textens karaktär, eller om det företag som köper den, utan om det forum där texten ska publiceras.

Ett sätt att beskriva O är att den står för graden av ofrihet. Ju mer styrt forumet är av de som sitter på pengarna, desto högre pris. Och vice versa. Ju friare du är som skribent desto mindre betalt får du. Med O sätts också ett pris på själva forumet. Ett publicistiskt forum är mindre värt än ett forum som har ett mer uttalat syfte att sälja någonting. Åtminstone i pengar. Att det publicistiska forumet har högre status är en ekonomisk paradox som varje frilans får lära sig att leva med. Ett alternativ är att försöka invertera koefficienten O. Hur det nu skulle gå till.

Annonser

2 comments

  1. Absolut. Men eliten är, som ofta, frikopplad från de regler som gäller för oss dödliga. Valde att inte ta med E. Det finns ytterligare en bokstav som skulle komplicera formeln, T som i Tyckande. Har en känsla av att om man parar ihop E och T hamnar S i kraftig grocess.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s