Självinsikt

Den välrenommerade amerikanska tidskriften The Atlantic publicerar idag en intressant artikel om anställda på lågpriskedjor. Det handlar om butiksbiträden vars låga löner gör att de hamnar under fattigdomsstrecket. Fast artikelns vinkel är att de kedjor som gör tvärtom, alltså betalar sina anställda hyggliga löner, är mer framgångsrika. ”… these companies have all found that the act of valuing workers can pay off in the form of increased sales and productivity. Bättre betalda anställda ger högre kvalitet. Redaktörerna på tidskriften har dock en helt annan syn på sambandet mellan betalning och kvalitet, då de betalar sina frilansskribenter från 100 dollar ner till 0 dollar. Frilansjournalisten Nate Thayer redogör på sin blogg för sin kontakt med en av redaktörerna.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s