Socker livsfarligt för marknadsföringen

I lördags publicerade Göteborgs-Postens helgmagasin Två Dagar ett reportage jag skrivit om jakten på nya sötningsmedel. Det handlade om livsmedelsbranschen vurmande för stevia, ett kalorifritt, naturligt sötningsmedel som tillverkas av en paraguyansk ört. Jag pratade med flera företag som var i full färd med att testa fram produkter sötade med stevia. Ett av dem var Vitamin Well, det svenska bidraget till den relativt nya nischen med vitaminberikat vatten. Vitamin Well ska söta en del av sina produkter med stevia och ser en möjlighet att använda den naturliga örten i marknadsföringen. Idag sötas vattnet med drygt fyra procent fruktsocker, något som inte används i marknadsföringen. Åtminstone inte frivilligt. I dagens Aftonbladet presenteras ”hälsovattnens” sockerinnehåll som ett avslöjande, och det påpekas att du kan bli fet av att dricka vattnet. En gissning är att marknadsförarna på Vitamin Well hade önskat att EU hade godkänt stevia redan i höstas, som utlovat.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s